درد انزال یا انزال دردناک چیست ؟ علت و درمان آن

انزال دردناک بنام دیسورگاسمی یا ارگاسمالژی شناخته می شود این مشکل در مردان از خفیف تا شدید می تواند رخ دهد در انزال باید بعد از انزال هم می تواند متغیر باشد این درد می تواند آلت تناسلی، کیسه بیضه و ناحیه پرنه را درگیر کند.

انزال دردآور می تواند به روابط زن و شوهر آسیب جدی وارد کند و چیزی نیست که از آن خجالت زده شوید چون برای اکثر مردان اتفاق می افتد و قابل درمان است مطالعات مختلف نشان می دهد که این مشکل را 1 تا 10 درصد مردان تجربه می کنند حدود 30تا 75 درصد این علائم را  تجربه می کنند.

چرا هنگام انزال درد دارم؟

انزال دردناک می تواند در نتیجه اختلالات پروستات، داروها، عفونت های مقاربتی (STIs) و موارد دیگر رخ دهد. در برخی موارد، درد ممکن است مانند یک احساس سوزش باشد.

برخی از مردان زمانی که انزال دردناک است احساس خجالت می کنند، اما این یک علامت نسبتا شایع است. همچنین قابل درمان ، و می تواند اولین علامت مشکل دیگری مانند تورم پروستات باشد.

مطالعات مختلف منبع معتبر نشان داده اند که بین 1 تا 10 درصد مردان این علامت را تجربه می کنند. حدود 30 تا 75 درصد از مردان مبتلا به بیماری به نام پروستاتت درد در هنگام انزال را تجربه می کنند.

در این مقاله علائم و علل انزال دردناک را به همراه اقداماتی که می توان برای درمان آن انجام داد، بررسی می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید:

درد هنگام انزال چه زمانی رخ می دهد؟

درد ممکن است در حین یا پس از انزال ایجاد شود و ممکن است در آلت تناسلی، مثانه یا رکتوم قرار داشته باشد. علائم انزال دردناک از مردی به مرد دیگر متفاوت است. آنها همچنین ممکن است در طول زمان تغییر کنند.

برخی از مردان تنها پس از رابطه جنسی با شریک زندگی خود علائم را تجربه می کنند، اما نه زمانی که خودارضایی می کنند.

تعدادی از قابل توجه ترین علائم عبارتند از:

درد در حین یا بلافاصله پس از انزال ، درد در آلت تناسلی یا اطراف آن، مثانه یا رکتوم ، دردی که اندکی قبل یا بعد از انزال شروع می شود.

درد در هنگام ادرار، به خصوص بلافاصله پس از انزال، درد ممکن است فقط چند دقیقه یا تا 24 ساعت پس از انزال طول بکشد. می تواند خفیف یا بسیار شدید باشد.

علل درد انزال

طیف گسترده ای از شرایط می تواند باعث انزال دردناک شود. در اکثر مردان، درد هنگام انزال به دلیل یک بیماری است. گاهی اوقات، پزشکان قادر به یافتن علت پزشکی نیستند. هنگامی که این اتفاق می افتد، برخی از مردان ممکن است برای مدیریت شرایط خود نیاز به حمایت در قالب روان درمانی داشته باشند.

اختلالات پروستات در مردان

انزال دردناک ممکن است با مشکلات پروستات مرتبط باشد. بیشتر متون پزشکی در مورد انزال دردناک بر مشکلات پروستات تمرکز دارد. پروستات یکی از علل شایع است.

مردان مبتلا به پروستات تورم و التهاب پروستات دارند. این تورم اغلب به دلیل عفونت پروستات است. پروستات همچنین می تواند ناشی از مسائل دیگری مانند آسیب عصبی یا عفونت دستگاه ادراری باشد که به پروستات آسیب می رساند.

مردان مبتلا به دیابت بیشتر در معرض آسیب عصبی هستند که باعث پروستات می شود. وضعیتی به نام هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) که باعث بزرگ شدن پروستات می شود نیز ممکن است بر انزال تأثیر بگذارد. مردان مبتلا به BPH نیز ممکن است ادرار دردناک یا دشوار یا اصرار مکرر برای ادرار کردن را تجربه کنید.

سایر مشکلات پروستات از جمله جراحی روی پروستات و سرطان پروستات نیز می تواند باعث انزال دردناک شود.

آیا داروها می توانند باعث انزال دردناک شوند؟

برخی از داروها می توانند باعث انزال دردناک شوند. داروهای ضد افسردگی ممکن است باعث ایجاد طیفی از مسائل جنسی، از جمله تغییر در میل جنسی، اختلال نعوظ (ED) و انزال دردناک شوند.

وضعیتی به نام هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) که باعث بزرگ شدن پروستات می شود نیز ممکن است بر انزال تأثیر بگذارد. مردان مبتلا به BPH همچنین ممکن است ادرار دردناک یا دشوار یا اصرار مکرر برای ادرار کردن را تجربه کنند. سایر مشکلات پروستات از جمله جراحی روی پروستات و سرطان پروستات نیز می تواند باعث انزال دردناک شود.

مشکلات روابط و عاطفی

افسردگی، اضطراب و استرس می توانند زندگی جنسی مردان را به طور اساسی تغییر دهند. به همین ترتیب، مشکلات در یک رابطه ممکن است به صورت علائم فیزیکی، از جمله انزال دردناک ظاهر شوند.

مردانی که هنگام خودارضایی هیچ دردی را تجربه نمی کنند، ممکن است به دلیل مشکلات عاطفی یا روابط، انزال دردناکی داشته باشند.

مشکلات وزیکول سمینال

وزیکول منی غده ای است که در آن اسپرم با مایعات دیگر مخلوط می شود تا منی بسازد. مشکلات مربوط به این غده، به ویژه رشد سخت به نام سنگ، می تواند انزال را دردناک کند.

روش های لگنی

اعمال روی اندام تناسلی یا لگن، از جمله پرتوهای لگنی، می تواند به پروستات و سایر قسمت های بدن که در انزال نقش دارند، آسیب برساند. این آسیب می تواند انزال را دردناک کند.

عفونت های مقاربتی

طیف گسترده ای از عفونت های مقاربتی می تواند انزال را دردناک کند. مردان ممکن است هنگام انزال، ادرار یا هر دو احساس سوزش کنند. کلامیدیا و تریکومونیازیس مقصران شایع هستند.

مشکلات سیستم عصبی

اختلالاتی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد، مانند دیابت، می تواند به اعصاب مرتبط با ارگاسم و انزال آسیب برساند.

برخی آسیب های فیزیکی نیز می تواند به اعصاب آسیب برساند. مردانی که آسیب نخاعی دارند ممکن است طیف وسیعی از احساسات غیرعادی را در طول انزال تجربه کنند.

برخی گزارش‌های موردی، مسمومیت با جیوه را که اغلب به دلیل ماهی‌های آلوده است، با انزال دردناک مرتبط می‌سازد. تحقیقات بیشتری برای تعیین قدرت این پیوند ضروری است.

برخی از افرادی که انزال دردناک را تجربه می کنند ممکن است ادرار دردناک را نیز تجربه کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، علت ممکن است یکی از این مشکلات اساسی باشد:

بسیاری از اعصاب و بافت ها هم در انزال و هم در ادرار نقش دارند. در نتیجه، هر گونه شرایط، آسیب یا عملی که این ناحیه از بدن را تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند منجر به انزال و ادرار دردناک شود.

درمان انزال دردناک

معاینه ممکن است شامل سوالاتی در مورد داروها، روابط و سلامت روان باشد. درمان انزال دردناک مردان به علت آن بستگی دارد.

معاینه باید با یک تاریخچه پزشکی کامل که شامل سوالاتی در مورد سلامت روانی و روابط مرد باشد، آغاز شود. پزشک در مورد داروهایی که در حال حاضر و در گذشته استفاده می شود،و همچنین هرگونه سابقه فعلی یا قبلی بیماری های مقاربتی را می پرسد. آزمایش جامع برای بیماری های مقاربتی نیز می تواند مفید باشد.

معاینه لگن، از جمله معاینه پروستات، می تواند پروستاتیت، BPH و صدمات را ارزیابی کند. پزشک همچنین ممکن است آزمایش خون را برای آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) انجام دهد.

این ماده در مردان مبتلا به برخی بیماری های پروستات از جمله سرطان پروستات افزایش می یابد. در بیشتر موارد، درمان علت زمینه ای علائم انزال دردناک را نیز برطرف می کند. برخی از گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آنتی بیوتیک برای درمان عفونت پروستات یا STI
اگر مقصر یک دارو باشد، داروها را عوض کنید
جراحی برای درمان سرطان پروستات و سایر مشکلات پروستات
روان درمانی و تغییر سبک زندگی برای رفع مشکلات رابطه و عاطفی
آسیب عصبی ممکن است غیرقابل برگشت باشد، اما احتمالاً پزشک همچنان می خواهد علت زمینه ای را درمان کند. انجام این کار می تواند از بدتر شدن آسیب عصبی جلوگیری کند.

هنگامی که درمان با شکست مواجه می شود، یا پزشک نمی تواند علت را دریابد، مرد می تواند برخی از استراتژی های جایگزین را امتحان کند که ممکن است درد را کاهش دهد. برخی از گزینه ها عبارتند از:

جنسی درمانی
تمرینات کف لگن برای تقویت عضلات درگیر در انزال
داروی ضددرد
داروهای شل کننده عضلات
داروهای ضد تشنج

عوارض انزال دردآور

انزال دردناک خطرناک نیست، اما می تواند کیفیت زندگی مرد را تضعیف کند. مردانی که انزال دردناک را تجربه می کنند نیز ممکن است گزارش دهند:

از دست دادن علاقه به رابطه جنسی
شرمندگی
مسائل رابطه
مسائل مربوط به عزت نفس
نگرانی های باروری

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگرچه انزال دردناک به خودی خود خطرناک نیست، برخی از شرایطی که باعث آن می شوند، هستند. کیفیت پایین زندگی نیز باید جدی گرفته شود و نیاز به درمان پزشکی دارد.

مردانی که انزال دردناک را تجربه می کنند باید به پزشک متخصص در سلامت دستگاه تناسلی یا اختلال عملکرد انزال مراجعه کنند.

درمان زودهنگام می تواند از بدتر شدن شرایط زمینه ای جلوگیری کند. در بسیاری از موارد، علت هم به راحتی قابل درمان است و هم کاملا قابل برگشت است.

سخن پایانی

برخی از مردان از انزال دردناک احساس خجالت می‌کنند، یا از صحبت کردن درباره علائم با پزشک خود ناراحت هستند. برخی دیگر خود را به زندگی با یک زندگی جنسی رضایت بخش ناامید می کنند. مردها مجبور نیستند این کار را انجام دهند.

انزال دردناک یک مشکل پزشکی واقعی است که نیاز به درمان فوری دارد.

ممکن است چند بحث با پزشک برای بهبود زندگی جنسی مرد و کاهش درد او کافی باشد. رنج در سکوت هیچ فایده ای ندارد، به خصوص که انزال دردناک درمان نشده اغلب بدتر می شود.

احساس درد هنگام انزال یا انزال دردناک می تواند باعث آسیب رسیدن به روابط و تضعیف عزت نفس شده و یکی از لذت های زندگی را به منبع ناامیدی تبدیل کند.

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *