میکروپنیس چیست؟علل و درمان آن چیست؟

میکروپنیس چیست؟ علل و درمان آن چیست؟

میکروپنیس یا کوچکی آلت تناسلی مردان، که یک بیماری بسیار نادر است، وضعیتی است که اغلب به دلیل عوامل ژنتیکی رخ می دهد. این وضعیت که در 6 نفر از هر 1000 مرد دیده می شود، ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی و همچنین اختلالات هورمونی رخ دهد. امروزه میزان موفقیت روش های مورد استفاده در درمان میکروپنیس بسیار بالاست. از جمله روش های جراحی، قرص های افزایش سایز آلت تناسلی در افزایش سایز اندازه آلت موثر هستند.

آلت تناسلی مرد در حالت نعوظ 9.3 سانتی متر یا کمتر، میکروپنیس نامیده می شود. تشخیص مشکل میکروپنیس معمولا در دوران نوجوانی، زمانی که تمایلات جنسی مردانه آغاز می شود، رخ می دهد. درک این وضعیت به عنوان یک مشکل با افزایش آگاهی از طول آلت تناسلی در مردان رخ می دهد. در برخی از بیماران مبتلا به میکروپنیس، آلت تناسلی ممکن است برای انجام عملکردهای ادراری بسیار کوچک باشد. در برخی از بیماران فقط باعث اختلال در عملکرد جنسی می شود. برخی از مردان ممکن است به دلایل زیادی فکر کنند که میکروپنیس دارند، اما موارد میکروپنیس بسیار نادر است.

تشخیص میکروپنیس معمولاً با تولد نوزاد انجام می شود. در این مرحله خانواده باید درگیر موضوع شوند و روند درمان تحت نظر متخصص برنامه ریزی شود. از سوی دیگر، بسیاری از مردان ممکن است آلت تناسلی کوچکی داشته باشند، اما میکروپنیس یک بیماری کاملا متفاوت است که نیاز به درمان دارد.

اگر آلت تناسلی یک نوزاد تازه متولد شده کمتر از 2 سانتی متر باشد، می توان میکروپنیس را تشخیص داد. متوسط ​​طول آلت تناسلی در نوزادان تازه متولد شده بین 2 تا 3.5 سانتی متر در نظر گرفته می شود. اگر میکروپنیس به دلیل مشکلات هورمونی رخ داده باشد، ممکن است در طول رشد کودکان با علائم متفاوتی روبرو شوید.

رشد طبیعی آلت تناسلی چگونه اتفاق می افتد؟

آلت تناسلی در رحم و بعد از تولد تحت تاثیر هورمون های زیادی رشد می کند. هورمون اصلی بزرگ شدن آلت تناسلی، تستوسترون است. هورمون تستوسترون به هورمون دی هیدروتستوسترون تبدیل می شود و آلت تناسلی را بزرگ می کند.

بنابراین 3 دلیل برای کوچکی آلت تناسلی وجود دارد:

الف) کاهش ترشح تستوسترون،

ب) کاهش تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون،

ج) عدم پاسخگویی آلت تناسلی به تستوسترون.

علل کوچکی آلت تناسلی مردان

هیپوگنادیسم هیپوگنادوتروپیک: 50% علت کوچک بودن آلت تناسلی است. GnRH (هورمون کاهش دهنده گنودوتروپین) از هیپوتالاموس مغز مردان ترشح می شود. این هورمون با تأثیر بر هیپوفیز باعث ترشح هورمون های FSH (هورمون محرک فولیکول) و LH (هورمون لوتئینیزه) می شود. هورمون های FSH و LH سلول های لیدیگ را در بیضه تحریک می کنند و باعث ترشح تستوسترون می شوند.

تستوسترون هورمونی است که آلت تناسلی را بزرگ می کند. کاهش ترشح هورمون های GnRH، FSH و LH منجر به کاهش ترشح هورمون تستوسترون می شود. ترشح کم تستوسترون نیز منجر به کوچک شدن آلت تناسلی می شود.

هیپوگنادیسم هیپرگنادوتروپ: 25% علت کوچک بودن آلت تناسلی است. هورمون های GnRH، FSH و LH که از مغز ترشح می شوند به طور طبیعی یا حتی بیشتر ترشح می شوند. اما سلول های لیدیگ در بیضه که هورمون تستوسترون ترشح می کنند به این هورمون ها پاسخ نمی دهند. هورمون تستوسترون نمی تواند آزاد شود و آلت تناسلی کوچک ایجاد می شود.
عدم حساسیت آلت تناسلی به تستوسترون: 15 درصد آلت تناسلی کوچک ناشی از عدم حساسیت آلت تناسلی به تستوسترون است. برای اینکه تستوسترون آلت تناسلی را بزرگ کند، باید توسط پنج آنزیم آلفا ردوکتاز به دی هیدرو اپیتستوسترون (DHET) تبدیل شود. در غیاب این آنزیم، تستوسترون نمی تواند به DHET تبدیل شود و آلت تناسلی را بزرگ نمی کند.به این وضعیت، عدم پاسخگویی آلت تناسلی به هورمون تستوسترون گفته می شود.

آلت تناسلی کوچک با علت ناشناخته (ایدیوپاتیک): 10 درصد آلت تناسلی کوچک را تشکیل می دهند. معلوم نیست چرا. معمولاً رشد آلت تناسلی در سنین نوجوانی به حد طبیعی می رسد.

برخی از ناهنجاری های کروموزومی یا ژنتیکی و اختلالات رشد جنسی: نوزادان مبتلا به اختلالات رشد جنسی ممکن است بلافاصله پس از تولد قند خون پایین، اختلالات الکترولیتی و فشار خون بالا داشته باشند. بیماری هیپوسپادیاس، جایی که مجرای ادرار پایین‌تر از جایی است که باید باشد، ممکن است با کوچکی آلت تناسلی همراه باشد. رشد کم یا عدم رشد بیضه ها و کیسه های نزول نکرده ممکن است با آلت تناسلی کوچک مرتبط باشد. ترشح هورمون رشد نیز می تواند منجر به میکروپنیس شود.

چگونه آلت تناسلی کوچک را تشخیص دهیم؟

سابقه:

باید بررسی شود که آیا آلت تناسلی کوچک، ناهنجاری های مادرزادی و ناباروری در سایر اعضای خانواده وجود دارد یا خیر. ناشنوایی، نابینایی، اختلالات بویایی، داروهای مصرف شده توسط مادر در دوران بارداری بررسی می شود (سندرم کالمن، سندرم پرادر ویلی).

معاینه فیزیکی:

دنبال ناهنجاری های دیگر همراه با ناهنجاری سر در کودک می گردند. طول آلت تناسلی تناسلی اندازه گیری می شود. قطر آلت تناسلی اندازه گیری می شود. بنابراین، می توان تشخیص داد که آیا یک آلت تناسلی جاسازی شده یا یک آلت تناسلی کوچک واقعی وجود دارد. بیضه ها در کیسه هستند یا نه، اندازه بیضه ها، محل باز شدن سوراخ ادرار باید ارزیابی شود.

معاینات آزمایشگاهی:

ابتدا باید بررسی شود که علت کوچکی آلت تناسلی به دلیل ترشح نشدن هورمون در مغز است یا از بیضه. تستوسترون، کورتیزول، LH، FSH، ACTH، هورمون رشد، هورمون های تیروئید و اندازه گیری قند خون در سرم انجام می شود. اگر هورمون تستوسترون در معاینات کمتر از حد نرمال باشد، باید آزمایش تحریکی انجام شود. برای این کار، یک هورمون محرک به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) به کودک داده می شود.

هورمون HCG باعث افزایش ترشح تستوسترون از بیضه ها می شود. اگر ترشح تستوسترون پس از تجویز HCG افزایش نیابد، می توان فهمید که مشکلی در بیضه ها وجود دارد. اگر تستوسترون در حال افزایش است، اما آلت تناسلی در حال رشد نیست، می توان فهمید که مشکلی در اثر تستوسترون بر روی آلت تناسلی وجود دارد. بعلاوه، اگر بزرگ شدن آلت تناسلی با تزریق تستوسترون که از بیرون بر بافت اثر می گذارد یا استفاده از کرم حاصل شود، عدم حساسیت آلت تناسلی به تستوسترون قابل درک است. با این معاینات علت میکروپنیس پیدا می شود و برنامه درمانی تهیه می شود.

سونوگرافی:

اندازه بیضه ها و محل بیضه ها بررسی می شود. غده فوق کلیوی ارزیابی می شود.

MRI:

هیپوتالاموس و غده هیپوفیز قدامی مشاهده می شوند.

آنالیز کروموزومی:

برای بررسی وجود اختلال ژنتیکی و کروموزومی انجام می شود.

لاپاراسکوپی:

اگر بیضه ها قابل لمس نباشد، باید برای بررسی انجام شود.

درمان چگونه باید انجام شود؟

درمان علت زمینه ای: اگر کمبود ترشح هورمون در هیپوفیز یا هیپوتالاموس وجود داشته باشد، اگر بیضه ها کوچک و جمع شونده باشند، HCG تجویز می شود. HCG با تنظیم دوز با توجه به سن و وزن کودک مبتلا به میکروپنیس تجویز می شود. تستوسترون انانتات یا پروپریونات در موارد کمبود هورمون تستوسترون تجویز می شود. سپس رشد آلت تناسلی مورد ارزیابی قرار می گیرد. کرم های حاوی تستوسترون توصیه نمی شوند زیرا نمی توان میزان جذب را تعیین کرد.

حمایت روانی: ارزیابی روانشناختی نیز باید در کودکان با آلت تناسلی کوچک انجام شود. گزارش شده است که برخی از کودکان با آلت تناسلی کوچک در داخل خانه ادرار می کنند، زندگی همجنس گرا را اتخاذ می کنند و تمایل به خودکشی دارند. به همین دلیل است که ما درمان بزرگ کردن آلت تناسلی را برای کودکان مبتلا به میکروپنیس انجام می دهیم.