اختلالات جنسی چیست؟

اختلالات جنسی چیست؟ انواع مشکلات جنسی و درمان آن

اختلالات جنسی چیست؟ اختلال در عملکرد جنسی که در زنان بیشتر از مردان است، اختلالی است که در شروع یا در هر مرحله از رابطه جنسی رخ می دهد. اختلالات جنسی ممکن است که در هر مقطع سنی دیده شود، بطوریکه میل به فعالیت جنسی را کاهش می دهد و یا فرد را از لذت بردن از رابطه جنسی باز می دارد، البته در سنین بالاتر شایع تر است. تشخیص صحیح اختلالات جنسی ناشی از علل جسمی و روانی نقش مهمی در درمان دارد.

اختلال عملکرد جنسی چیست؟

تاکنون هیچ تعریف پذیرفته شده بین المللی از اختلال عملکرد جنسی وجود ندارد. با این حال، می توان اختلال عملکرد جنسی را به عنوان هرگونه اختلال در چرخه پاسخ جنسی انسان که ممکن است منجر به ناتوانی در دستیابی به برانگیختگی و یا رضایت جنسی رضایت بخش (ارگاسم) شود، تعریف کرد. به عبارت دیگر، اختلال عملکرد جنسی، حالت ناراضی بودن از زندگی جنسی و تداوم آن است.

اختلال عملکرد جنسی اختلال در یک یا چند ناحیه از چرخه جنسی است. این مشکلی است که همه می توانند آن را تجربه کنند. در مواردی که رفع این مشکلات افراد مبتلا به اختلال عملکرد جنسی جسمی یا روانی به تأخیر بیفتد و یا بصورت کامل درمان نشود، به مرور زمان اختلالات جنسی روانی نیز در شریک زندگی آنها مشاهده می شود. به همین دلیل، درمان یک فرد مبتلا به اختلال عملکرد جنسی برای هر دو طرف مهم است و به طور مثبت به رفاه عمومی کمک می کند.

What are sexual disorders2 300x300 - اختلالات جنسی چیست؟ انواع مشکلات جنسی و درمان آن

 

اختلالات جنسی در مردان چیست؟

1- کاهش اختلال میل جنسی

2- اختلال بیزاری جنسی

3- اختلال نعوظ در مردان

4- تاخیر در انزال

5- انزال زودرس ( زود انزالی )

علل ناتوانی جنسی در مردان چیست؟

علت ناتوانی جنسی در مردان به دو دسته جسمی و روانی تقسیم می شود.

علل جسمی ناتوانی جنسی در مردان چیست؟

کاهش اختلال میل جنسی
اختلال بیزاری جنسی
اختلال نعوظ مردانه
تاخیر انزال
انزال زودرس

دلایل روانی اختلال عملکرد جنسی در مردان چیست؟

مشکلات ازدواج یا رابطه

افسردگی یا احساس گناه

اثرات ضربه های جنسی گذشته

استرس و اضطراب ناشی از کار

علائم اختلال عملکرد جنسی در مردان

کاهش میل و جنسی

مشکل در تحریک جنسی

مشکل در رسیدن به ارگاسم

درد همراه با تحریک جنسی

اختلال عملکرد جنسی مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

ارزیابی با گرفتن شرح حال بیمار شروع می شود. در ابتدا بیماری زمینه ای مورد سوال قرار می گیرد. دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلبی باید پرسیده شود. مهم است که آیا بیمار تحت مداخله جراحی قرار گرفته است یا اینکه در معرض پرتودرمانی قرار گرفته است. تصادفات جدی، مصرف دخانیات و الکل از دیگر عوامل خطری هستند که باید در مورد داروهای مصرف شده در سال گذشته اطلاعاتی به دست آورد.

باید از بیمار پرسیده شود که آیا در هنگام سفت شدن آلت تناسلی احساس درد می کند یا اینکه دچار تغییر شکل یا انحنا می شود. اگر پاسخ هر یک از این سوالات “بله” است، بیماری پیرونی باید به ذهن شما خطور کند. دلایل روانی را نیز باید زیر سوال برد. مرحله بعدی بعدی معاینه فیزیکی است. باید به ناحیه تناسلی اهمیت داد. عملکردهای عروقی و عصبی باید آزمایش شوند. بیماری پیرونی نیز باید بررسی شود. برای به دست آوردن اطلاعات در مورد پروستات می توان معاینه رکتال دیجیتال انجام داد.

انجام برخی آزمایشات خون و ادرار ضروری است. سطح تستوسترون و قند باید در خون اندازه گیری شود. سطح چربی خون باید مشخص باشد. سونوگرافی داپلر رنگی یک آزمایش حساس است که با کمک امواج صوتی اطلاعاتی در مورد عروق آلت تناسلی ارائه می دهد. تزریق داروهایی که نعوظ را در آلت تناسلی ایجاد می کنند و عکس العمل بافت آلت تناسلی را می توان مشاهده کرد. اگر مشکلی در جریان خون وجود نداشته باشد، نعوظ رخ می دهد. در برخی بیماران ممکن است به بررسی های بیشتر نیاز باشد.

درمان ناتوانی جنسی در مردان چیست؟

در اولین ارزیابی بررسی می شود که مشکل روانی است یا جسمی. مشاوره های لازم توسط پزشکان مربوطه، روش های تشخیصی اعمال و درمان آغاز می شود. روش‌های درمانی شامل درمان‌های دارویی، روان‌شناختی، درمان‌های جنسی و جراحی است.

در بیشتر موارد ناتوانی جنسی به علت شرایط محیطی یا استرس و استفاده از برخی داروها ممکن است اتفاق بیافتد و اگر این ناتوانی جنسی کمتر پیش می آید  در این شرایط نیازی به نگرانی نیست با داروهای نعوظ و تاخیری از جمله سیالیس و ویاگرا یکی از معروف ترین برند در زمینه درمان مشکلات جنسی آقایان است که بیشتر توسط پزشکان برای مردانی با علایم اختلالات جنسی تجویز می شود.

ناتوانی جنسی باعث چه اختلالات روانی می شود؟

مشکلات جنسی اغلب می تواند عامل مهمی برای آسیب روانی در مردان و زنان باشد. اگر راه حلی ارائه نشود، با ایجاد مشکلات اضافی مانند ناراحتی، بدبینی، لذت نبردن از زندگی، احساس بی ارزشی، وضعیت پیچیده تر می شود. علاوه بر این، زندگی روزمره و روابط بین فردی، به ویژه رابطه همسری ممکن است بدتر شود. یعنی اختلالت جنسی درمان نشده و ایجاد رابطه سرد در رابطه همسری یکی از دلایل مهم طلاق در زنان و مردان است. بنابراین این نیز مانند سایر بیماری ها که در حین بروز به پزشک مراجعه می کنید تا در  اسرع وقت درمان شوید. اختلال جنسی نیز در صورت بروز حتما باید درمان شود.

خوشبختانه امروزه با توجه به نیازهای زنان و مردان به محصولات زناشویی شرکت های تولید کننده محصولات گسترده ای در زمینه داروها، کاندوم، اسپری ها، ژل ها و کرم های تاخیری عرضه می کنند. برای تهیه محصولات زناشویی اصل حتما از داروخانه های معتبر خریداری کنید. داروخانه آرسان طب با ارائه محصولات اصل با برندهای ویاگرا، سیالیس، ایموشن، ویگا، پاورمن، کدکس، کاپوت و… بهترین محصولات در حوزه بهداشت فردی، بهداشت جنسی و محصولات زناشویی را در دسترس شما قرار می دهد. فروشگاه اینترنتی آرسان طب  امکان خرید غیر حضوری و آنلاین انواع انواع کاندوم، ژل زناشویی و اسپری تاخیری و … محصولات حوزه بهداشت فردی و جنسی، را به صورت کاملا محرمانه و همراه با ارسال فوری برای کاربران خود فراهم ساخته است.

اختلالات جنسی در زنان چیست؟

کاهش میل جنسی

اختلالات برانگیختگی جنسی ذهنی

اختلال برانگیختگی تناسلی

اختلال در ارگاسم

آمیزش جنسی دردناک (دیسپارونی)

واژینیسموس

اختلالات بیزاری جنسی

درد تناسلی غیر مقاربتی (غیر جنسی).

علل اختلالات جنسی در زنان چیست؟

بی میلی جنسی در زنان شایع تر است. از جمله علل بی میلی جنسی؛ اختلالات اندام تناسلی یا تعادل هورمونی، برخی داروها، تجربیات منفی جنسی، اعتماد به نفس، استرس شدید و افسردگی را می توان شمرد.

بیزاری جنسی ممکن است نسبت به فعالیت جنسی، اندام تناسلی باشد. علل عبارتند از وسواس در مورد دوره های رشد کودکی، اطلاعات جنسی نادرست/ناکافی، قرار گرفتن در معرض تجاوز جنسی یا ضربه، رویکردهای نامناسب و توهین آمیز شریک زندگی، ترس و اضطراب نسبت به تمایلات جنسی.

اختلال عملکرد جنسی در زنان چگونه رخ می دهد؟

میل جنسی و علاقه به رابطه جنسی کم یا اصلا وجود ندارد

عدم برانگیختگی در طول فعالیت جنسی

در حین فعالیت جنسی، مقدار کمی ترشح در واژن (خشکی واژن) وجود دارد

بی حسی در اندام تناسلی

ارگاسم دشوار یا بدون ارگاسم

درد و ناراحتی در طول فعالیت جنسی

درد و ناراحتی بعد از فعالیت جنسی

برای پیشگیری از ناتوانی جنسی در زنان چه اقداماتی باید انجام شود؟

پرهیز از مصرف مواد مخدر

پرهیز از مصرف زیاد الکل

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و حفظ وزن سالم

انجام ورزش منظم

حل مشکل در برقراری ارتباط با شریک زندگی

درمان ناتوانی جنسی در زنان چیست؟

در اولین ارزیابی بررسی می شود که مشکل روانی است یا جسمی. مشاوره های لازم توسط پزشکان مربوطه، روش های تشخیصی اعمال و درمان آغاز می شود.

روش‌های درمانی شامل درمان‌های دارویی با قرص های افزایش میل جنسی زنان از جمله لیدی آرا، قرص پرووسترا ، روان‌شناختی، درمان‌های جنسی، درمان‌های جنسی و جراحی است. یکی دیگر از بهترین قطره های تحریک کننده در داروخانه برای بانوانی که به سختی به ارگاسم می رسد قطره اسپانیایی اسپانیش فلای است که بیشترین استقبال را توسط زنان و حتی مردان داشته است.

سوالات متداول در مورد اختلال عملکرد جنسی

آیا مردی که دچار اختلال عملکرد جنسی است می تواند پدر شود؟

دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که مانع از بچه دار شدن مردان می شود. معاینات بهداشتی زوج هایی که با وجود داشتن رابطه جنسی محافظت نشده در یک دوره دوازده ماهه نمی توانند بچه دار شوند، نباید قطع شود. اختلالات جنسی مردان که مانع از رابطه جنسی می شوند باید درمان شوند. با تشخیص و درمان مناسب، او می تواند فرصتی برای داشتن فرزند داشته باشد.

آیا اختلال عملکرد جنسی مردان پس از درمان عود می کند؟

اگر اختلال عملکرد جنسی به دلایل فیزیکی ایجاد شود، میزان عود با درمان کم است. با این حال، بیشتر اختلالات جنسی ناشی از دلایل روانی ناشی از اطلاعات نادرست و ناقص و انتظارات اغراق آمیز مرتبط با آنهاست. اختلالات عملکرد جنسی ممکن است به دلیل شرایط محیطی نامناسب دوباره رخ دهد. با شرایط مناسب و زندگی بدون استرس می توان اختلال جنسی را به حداقل رساند.

آیا اختلال عملکرد جنسی در زنان پس از درمان مجدد عود می کند؟

با تشخیص و درمان مناسب می توان به موفقیت دست یافت. مشکلات ناشی از زندگی اجتماعی و عوامل محیطی و دلایل روانی ممکن است عود کند.

آیا زنان مبتلا به اختلال عملکرد جنسی می توانند مادر باشند؟

مادر شدن با تشخیص و مشاوره زودهنگام (زنان، روانپزشکی، اورولوژی) مانعی ندارد.

آیا اختلال عملکرد جنسی در مردان شایع تر است یا زنان؟

به طور کلی در زنان شایع تر از مردان است. در واقع شایع ترین اختلال عملکرد جنسی در بین زنان کشورمان «کم میل جنسی» است. با این حال، متأسفانه میزان درخواست برای درمان اختلالات جنسی واژینیسموس، انزال زودرس، اختلال در نعوظ، کاهش اختلال میل جنسی، اختلال ارگاسم زنان بیشتر است.

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *